Factori care Influenteaza Sanatatea Intima a FemeiiFactori care Influenteaza Sanatatea Intima a Femeii


Factori care Influenteaza Sanatatea Intima a FemeiiFactori care Influenteaza Sanatatea Intima a Femeii picture

Alina Dumitru
Consilier de nutritie si stil de viata sanatos

Sanatatea intima a femeii este strans legata de sanatatea intregului corp al acesteia dar si de sanatatea sa psiho emotionala.
Am identificat mai jos cativa factori perturbatori care au o influenta majora atat in ceea ce priveste cresterea in greutate care se inregistreaza de obicei la menopauza dar care au o influenta majora si asupra sanatatii intime a femeii.
Primul factor incriminat pentru cresterea in greutate este – rezistenta la insulina.
Insulina face parte dintre cei trei hormoni primari ai corpului nostru alaturi de adrenalina si cortizol. Adrenalina si cortizolul sunt responsabile de managerierea raspunsului la stres, pe cand insulina controleaza nivelul de zahar din sange. Observam deci ca hrana si stresul ne influenteaza in mod direct hormonii. Si ori de cate ori acesti trei hormoni primari sunt in dezechilibru, corpul nu mai are resursele necesare sa produca cantitati optime din hormonii secundari cum sunt estrogenul si progesteronul. Asadar este extrem de important pentru noi sa ii echilibram.
Cum facem sa reducem rezistenta la insulina?? Reducem cantitatea de zahar pe care o consumam la fructe crude si renuntam sa adaugam zahar rafinat in bauturi sau sa consumam dulciuri industriale; eliminam faina alba din alimentatia noastra si o inlocuim cu faina integrala, graham sau de secara, si evitam mancarurile procesate din comert preferand pe cele obsinute din ingrediente integrale pe care le gasim in aria georgrafica in care traim.
Asadar, ori de cate ori consumam paine alba, paste, orez, cafea sau ceai cu zahar, dulciuri sau alcool ne creste nivelul de glicemie, ne apropiem de rezistenta la insulina iar corpul nostru va transforma orice calorie in grasime corporala, iar in tot acest timp celulele nostre sunt infometate pentru ca insulina nu a reusit sa duca glucoza pana la ele.
Un al hormon primar de care vorbeam mai sus este cortizolul – hormonul stresului. Ori de cate ori acest hormon atinge cote ridicate va bloca pierderea in greutate, chiar daca noi tinem dieta, ba mai mult, chiar va genera o crestere in greutate deoarece organismul intelege ca e cazul sa-si faca economii deoarece urmeaza vremuri grele. Cu cat se prelungeste mai mult starea de stres cu atat vor fi afectate si glandele suprarenale lucru care va duce mai tarziu la un dezechilibru metabolic.
Un alt factor, destul de cunoscut de data asta, care produce crestere in greutate la menopauza este hormonul estrogen. Acest hormon este secretat in cantitati din ce in ce mai mici in timpul perimenopauzei si foarte mici la menopauza, iar organismul nostru depoziteaza grasime pentru ca celulele grase produc estrogen. Astfel isi asigura o plasa de siguranta. Logica este ca cu cat avem mai multe celule grase cu atat mai multe sanse sunt ca in cazul in care ovarele nu mai produc estrogen, totusi organismul sa-si mentina echilibrul.
Problema este ca in aceste celule grase sunt stocate pe langa grasime o serie intreaga de toxine rezultate din plasticul, chimicalele, metalele grele, alergenii, aditivii, cosmeticele, detergentii, hainele, vopselurile si mobila cu care intram in contact. Un sistem sanatos si functional le-ar elimina cu usurinta, dar unul compromis le va stoca in celulele grase ca sa se protejeze.
Aceste toxine stocate in organism cauzeaza inflamatie, ceea ce duce la o comunicare si mai deficitara cu hormonii nostri.
Asadar este cazul sa fim foarte atente la alimentele si absolut toate elementele din mediu cu care venim in contact pentru a nu pune o sarcina in plus pe un organism care se pregateste pentru niste schimbari majore.
Mancatul emotional – este si el o cauza a cresterii in greutate foarte des intalnita, uneori asociata cu alte probleme psiho-emotionale, la femeile aflate la menopauza sau chiar menopauza precoce.
Un proces cu dublu sens se intampla in acest caz. Pe de-o parte schimbarile hormonale ne predispun la un dezechilibru emotional care se soldeaza cu pierderea controlului inclusiv asupra dietei proprii, iar pe de alta parte, obiceiurile alimentare nesanatoase pot genera o carenta de nutrienti si grasimi de calitate in asa fel incat organismul sa fie incapabil sa isi mentina homeostaza.
Solutia cea mai simpla este sa ne facem un plan alimentar, singure sau ajutate de un specialist, un plan coerent, care sa indeplineasca nevoile nutritionale personale si care sa ne ajute sa mentinem un control asupra vietii si greutatii noastre. Evitand astfel sa ajungem sa mancam necontrolat si ca adaugam cu mare usurinta kilograme in plus intr-o perioada care este si asa destul de labila.
Calitatea somnului – desi este un element pe care il neglijam, de ea depinde intreaga noastra sanatate. In timpul somnului au loc atatea procese complexe in organismul nostru incat daca acest ciclu este perturbat sau incomplet realizat, rezulta un dezechilibru hormonal, ne trezim cu stari proaste, cu ceata mentala, greoaie, depresive, anxioase sau chiar furioase.
Multi experti considera somnul la fel de important ca miscare si dieta in mentinerea unei stari de sanatate optime.
Asadar este necesar sa dormim minim opt ore in fiecare noapte pentru a ne asigura ca toate procesele din corp se realizeaza optim, ca detoxifierea se produce firesc, ca sa nu riscam astfel sa depunem toxine in celulele grase.